Wednesday 21 August 2013

22/8/2013 [Khamis] -Pendapat Sanak Saudara dan Kawan-Kawan Tentang Bisnes Online dan Offline


Teks:  Sarimah Adzrina Nasir
 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan selamat pagi Khamis yang indah ini,

Setelah sekian lama tidak menulis entri dalam  blog ini, rasanya saya semacam kehilangan idea nak tulis apa.  Sebenarnya banyak yang nak dikongsi bersama, akan tetapi nak memulakan penulisan tak tahu nak bermula dimana.  Ini adalah akibat dah terlalu lama menyepi disebabkan tugasan yang terpaksa diselesaikan semasa bulan ramadhan hinggalah hari raya aidilfitri menjelang.  Tambahan pula saya sekeluarga balik kampung selama 2 minggu untuk menyambut hari raya aidilfitri bersama keluarga disana.  Alhamdulillah sekarang ini nak memulakan semula tugasan seperti biasa.

Untuk nak memanaskan kotak fikiran semula, disini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya semasa saya bercuti berhari raya dikampung halaman saya baru-baru ini. Dapat berjumpa sanak saudara daripada yang dah kenal sampai lah yang belum pernah berjumpa.  Suasana riuh rendah jadinya.  Dalam suasana yang cukup mengembirakan itu, ramai sanak saudara yang bertanya kepada khabar tentang diri saya dan keluarga saya juga sempat mereka bertanya tentang perniagaan saya pada masa ini.  Jadi saya menyatakan kepada mereka bahawa sekarang ini saya membuat perniagaan butik melalui online sahaja dan tidak lagi dengan offline.  Mereka ada bertanya beberapa soalan tentang bisnes online itu menguntungkan ke atau macam mana? Jadi saya memberi tahu mereka bahawa apa-apa bisnes pun samada online ke atau offline ke sama sahaja.  Bezannya online ini kena rajin membuat promosi setiap hari tentang produk kita dan memerlukan ayat-ayat yang boleh meyakinkan kepada pelanggan-pelanggan kita diluar sana.  Ada juga sanak saudara bertanya kepada saya kenapa saya menukarkan perniagaan saya daripada bisnes offline kepada online? Saya memberitahu mereka secara jujur tentang hal ini.  Sempat juga sanak saudara menunjukkan kepada saya, produk-produk yang mereka beli melalui online terutamanya pakaian yang mereka pakai semasa hari raya tersebut.  

Dalam pada itu ada juga sanak saudara yang berkata mereka lebih suka membeli belah melalui offline.  Saya bertanya kepada mereka sebab-sebabnya, dan inilah jawapan mereka 'kalau membeli melalui offline, dapat melihat dan merasai produk tersebut dengan lebih jelas dan dapat mencubanya samada sesuai apabila disarungkan kebadan [sekiranya mereka membeli pakaian dan dapat melihat dengan jelas jenis kain dan warna sebenarnya pakaian tersebut].  Begitu lah antara pengalaman yang saya dapat daripada sanak saudara mahupun kawan-kawan yang datang berhari raya dirumah keluarga saya.

Saya rasa cukup dulu penulisan entri saya buat masa ini, in shaa Allah saya akan berkongsi cerita lagi dengan anda pada entri seterusnya. Terima kasih dan wasallam.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...